قدس آنلاین - کرمان : این نشست با حضور بهروز فتحی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان سایر مسئولان استانی مرتبط در هتل آسمان کرمان برگزار شد.

برگزار ی نشست هم اندیشی برش استانی طرح پایتخت کتاب ایران

علی اصغر سیدآبادی ،مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  در این نشست در سخنانی گفت:کتاب تنها رسانه ای است که تمام میراث بشری را در خود جای داده است.

وی ادامه داد:توسعه کتابخوانی توسعه اخلاق ؛آیین ها،سنتهای ملی و بومی است.توسعه کتاب خوانی تقویت  فرهنگ ملی و دینی  را نیز به دنبال دارد.

سیدآبادی افزود:وقتی از کتاب خوانی حرف می زنیم،یک جزء جدا و دانش و رشته ای جدا نیست،بلکه از یک مولفه ای صحبت می کنیم که همه موضوعات و بخش  ها را در خود جای داده است.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: وقتی کتاب و کتابخوانی یک چنین گستره ای دارد،توسعه فرهنگ مطالعه نیز به وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی محدود نمی شود،بلکه  همه سازمانها و نهادها و ارگانها و اصولا آحاد مردم در این میدان نقش آفرینی داشته باشند .

دبیر انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران  با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی ،گفت:این طرح و برنامه ؛تنها مسابقه‌ای برای تعیین شهری به عنوان پایتخت کتاب نیست، بلکه یک جریان پویای فرهنگی است که با کنار هم قرار دادن بخش‌های دولتی و غیردولتی و ایجاد درک متقابل امکان هم‌افزایی و جلب ایده‌های نو و منابع برای ترویج کتابخوانی را فراهم می‌کند و اغلب چه انتخاب بشوند و چه نشوند، در ترویج کتابخوانی فعال‌تر می‌شوند.

وی افزود: با تجربه دو سال برگزاری و مطالعه ضعف‌ها و قوت‌های دست‌اندرکاران این طرح در شهرستان‌ها برای برطرف کردن این نقص‌ها و بهبود کیفیت برنامه‌هایی که شهرها برای پایتخت کتاب تدوین می‌کنند، این دوره طراحی شده است.

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست در سخنانی  با بیان این که کرمان در بخش  در چاپ و نشر جزو پنج استان اول کشور قرار دارد، گفت: هیات نظارت بر چاپ، نشر و نمایشگاه های بزرگ کتاب در استان برگزار شده  که نشان از فرهنگی بودن مردم کرمان دارد.

وی گفت: در راستای فعالیت فرهنگی به خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی، شهرداری و برخی بنگاه های اقتصادی، مس کرمان، گل گهر سیرجان، زغال سنگ و کرمان موتور در فعالیت های فرهنگی حمایت و کمک کردند.

وی اضافه کرد: شهرستان های رفسنجان، زرند، بم و کرمان از استان کرمان نامزد پایتخت کتاب ایران شده اند.

علیزاده با گرامیداشت ١٣ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی گفت: از مصادیق مبارزه با استکبار، افزایش آگاهی، معلومات و سطح آگاهی مردم است و امروز اگر میزان سرانه مطالعات افزایش پیدا کند انسان ها زیر بار ظلم و جور ستمکاران نخواهند رفت.

وی با بیان این که امروزه بسیاری از مشکلات جوامع ناشی از عدم اطلاع، آگاهی و سطح پایین مطالعه است افزود: افزایش آگاهی و کتابخوانی بین دانش آموزان نقش بزرگی در افزایش سرانه کتابخوانی خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان ادامه داد: در دولت تدبیر و امید با رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور خاص معاونت فرهنگی وزارت طرح های خوبی در این زمینه به اجرا گذاشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.